09 mai 2006

Kylling- og kalkunkjøttboller


Jeg hadde jobbfest på fredag, og siden jeg liker å lage småmat brukte jeg helgen og litt av uken før til å forberede diverse retter som jeg oppbevarte i fryseren. Blant hitene var disse kjøttbollene, som jeg rett og slett bare fant på da jeg lagde dem og fikk spørsmål om oppskriften til av noen kolleger. Uhm, skal vi se... Forsøk på rekonstruksjon følger:

250 gjøttdeig av kylling og kalkun (gir 15-20 boller)
1 egg
1 ss hvetemel
3 ss pesto (ferdig på glass)
litt melk
olivenolje
timian
rosmarin
salt og pepper

Bland alt i en hurtigmikser eller for hånd - vær oppmerksom på at denne kjøttdeigen er litt seigere enn vanlig kjøttdeig, så det er litt tyngre å røre.

Form til passelig store kjøttboller, som legges på bakepapir på plate og steikes på ca. 200 grader til bollene er brune utenpå og stekte inni (veldig presist, vet det - 20 min. kanskje? Må følge med, då!). Husk å snu dem underveis så de blir brune på begge sider.

Smaker godt med tzatziki og salat, sikkert med ris og denslags også. Nyt!

4 kommentarer:

-lin sa...

No som eg har fått muntlege (uhm, chatlege er vel meir dekkande) forsikringar om at dei ikkje blir tørre, skal du ikkje sjå vekk frå at du får kylkunpestoboller neste gong du kjem innom og helsar på!

Nam!

Ingvild sa...

De kan eventuelt steikes i panne hvis du er redd for at de skal bli tørre, eller i en ildfast form. Hos -lin vanker det jo lekkerier uansett når jeg kommer innom, så jeg er ikke redd. Men neste gang må du ikke glemme pårtvinen, kjære ;-)

-lin sa...

Nei, huff. Eg gremmes! Du lovar at du ikkje seier noko til naboane våre, håpar eg? Det skulle tatt seg ut, om heile huset fekk veta at me hadde besøk og ikkje serverte rett drikke!

Ingvild sa...

Jeg vurerte å skrive et forarget innlegg i den fjonge Frogner-pressen, men siden dere snart skal flytte lar vi det passere. Hva får jeg hvis dere flytter på løkka, mon tro? Pilsnerøl?