16 juni 2006

Kyllingsalat

Har laget en del mat til mange den siste uken, og når det er varmt og det siste en har lyst til er å være masse inne foran komfyren, er salat en fin løsning. Følgende to varianter av kyllingsalat har jeg laget til sommeravslutning med henholdsvis organisasjonen og jobben:

Kyllingsalat med ris (rikelig til 6 personer)

1 grillet kylling (best hvis det er sånn nygrillet, men salatkylling fra Prior e.l. funker også)
1 1/2 dl ris

Salatblader (jeg brukte litt lollo rosso, isbergsalat, ruccola og hjertesalat)
Agurk
Cherrytomater
Paprika (gjerne ulike farger)
Melon (honning-, nett-, e.l)
Papaya (ikke nødvendigvis å anbefale i Norge, den var liten og besto for det meste av frø)
Avokado
Fetaost i terninger (jeg kjøpte noen i krydret lake)
Lime

Kok og avkjøl risen. Del kyllingen opp i små biter. Bland ris, kylling og salat. Bland deretter inn de andre ingrediensene kuttet i passende biter. Papaya og avokado kan være lurt å ta i mot slutten, så de ikke blir most for mye. Press saften av en lime over salaten (friskt og godt, og bidrar til å holde salaten grønn). Krydre gjerne med salt og pepper, og hvis du vil kan du bruke en vinaigrettedressing i eller servere den ved siden av.

Serveres med godt brød til.

Kyllingsalat med pasta (nok til... tja, 10?)

Grillet kylling i biter
Pasta (jeg brukte fersk ravioli med ost)
1 basilikumplante
3 fedd hvitløk
Olje
3-4 cherrytomater

Kok og avkjøl pastaen. Kjøt basilikum, hvitløk og tomat i en hurtigmikser e.l. sammen med litt olje. Hell blandingen over pastaen og bland i kyllingbitene.

Blandes med:
Salat
Cherrytomater
Squash
Paprika
Melon
Feta i småbiter

... og hva du nå måtte ønske

Hvis du vil, kan du pynte litt på toppen med noen av ingrediensene, sånn som jeg har gjort på bildet. I midten la jeg litt tzatziki jeg hadde igjen fra dagen før. Spis og nyt!


Ingen kommentarer: