04 juni 2009

Detox

Tre dager med hvetetesting, og kroppen er sliten. Testperioden for hvete skulle være fem dager, men en skal stoppe ved reaksjon. Og når allmenntilstanden preges av vondt i ledd, vondt i hodet, irritabel, kvalm, mer vann i kroppen og urolig mage... Da må vi vel si at det er en reaksjon, må vi ikke? Jeg begynner å synes hele provokasjonstingen er litt rar. Jeg mener, hvis en har unngått noe totalt over lenger tid og så utsetter kroppen for store mengder av det, vil ikke kroppen tenke "Hva i alle dager driver du med nå!?" og protestere? Men det er kanskje poenget. Jeg har bedt ernæringsfysiologen ringe meg for å oppklare ting og tang.

Uansett, ikke mer hvete på meg. Jeg tar et par dagers pause før neste testobjekt, som er egg. Muligens tar jeg en hel ukes pause til jeg er ferdig med eksamen, vi får se. I dag er det i hvert fall detox som gjelder. For det føles faktisk som om jeg har drukket store mengder vin, og det uten gleden ved vinen overhodet. Jeg er sliten, fortsatt vondt her og der, og har lyst på ting jeg stort sett ikke har hatt lyst på i lange tider - sjokolade, boller og denslags. Og det går jo ikke. Så dagen startet med havregryn med masse kjerner, sesamfrø, linfrø, blåbær, bringebær og litt banan, fulgt av noen skjeer god olje og melkesyrebakterier og whatnot (det tar jeg uansett hver dag, men har vært tom for olje noen dager).

Resten av dagen blir det rein mat, mye grønt, masse olje, avokado, vann, koffeinfri te - kort sagt, ting kroppen blir glad av. Så håper jeg at det går bedre å opptre med koret enn det gjorde på øving i går, da jeg ble sliten av å stå og synge samtidig...

Er det noe denne prosessen gjør, så er det å gjøre meg helt sikker på hvordan jeg ikke vil ha det. For selv om denne reaksjonen var litt ekstrem, brakte den tilbake minner om en tid der jeg var mye mer trøtt, med vann i kroppen og leddsmerter og lavere irritasjonsterskel. Det er ikke gode minner, så jeg vil ikke tilbake dit. Forhåpentligvis er jeg på vei til å finne ut hva jeg kan og ikke kan spise for å unngå det!

Ingen kommentarer: