06 juni 2009

Tilbake til "normalen"

Etter reaksjonene jeg fikk på hvete har jeg bestemt meg for å ta en pause i provokasjonsdietten frem til eksamen er overstått. Det nytter ikke å lese når en er såpass dårlig, så selv om jeg ikke vet om jeg ville få samme reaksjoner på melk og egg har jeg utsatt det hele en uke. Torsdag reiser jeg til Krakow på fagforeningstur og aner ikke hva jeg får tak i av mat, men det ordner seg nok på et vis. 

Det positive etter dagene med hvete og påfølgende "hangover" var at det gikk over på en dag. Jeg var dårlig hele torsdag, men spiste rein mat, masse olje og drakk mye vann og te, og på kvelden merket jeg stor forskjell. Neste morgen var jeg opplagt, magen var ikke oppblåst lenger og flere rundt meg kunne se forskjell på ansikt og energinivå. For første gang på lenge sovnet jeg ikke på bussen til jobb. Tidligere har det tatt lenger tid å bli bedre etter å ha fått i meg noe jeg ikke tåler, så at det trossalt tok en dag med vanlig kost å komme i form igjen er ikke verst! 

Gode oljer har vist seg å være kjempeviktig for min generelle velvære og for at kroppen skal fungere som den skal. Jeg tar Udo's choice, som dessverre er dyr, men god. Omega 3-kapsler må også med. Bruker også Cocosa kokosolje og kokos/olivenolje som dressing eller i smoother. Dessuten spiser jeg mye kokosmelk, avokado og bruker havremelk og havrefløte. Det høres ut som mye fett,  og det er det, men det er gode fettsyrer som smører kroppen. Etter litt for store mengder vin eller, som nå, hvete, hjelper det veldig å få i seg ekstra oljer. I tillegg tar jeg melkesyrebakterier og andre bakterier for å stabilisere magen, og kombinert med basiskostholdet mitt gir det meg rett og slett en bedre hverdag. Det blir likevel fint å finne ut hvor mange av matvarene jeg tester nå som kan inkluderes i basiskostholdet. Etter Krakow tester jeg egg og melkeprodukter! Nå er det eksamen som gjelder. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Tusen takk for flott blogg! Jeg er innom å leser fra tid til annen på bloggen din. Fant den da jeg lette etter allergi mat. Jeg har selv en sønn på 2 år som ikke kan ha melk, egg eller mel. Derfor har det vært veldig greit følge med på bloggen din og ikke minst alle oppskriftene som du har lagt ut.! Tusen takk. Det er til stor hjelp for meg.
Mvh Dina

Ingvild sa...

Hei Dina,

tusen takk for det! Det er godt å høre at du har nytte av det jeg skriver, det er litt av hensikten med at bloggen har blitt som den har, å gi andre ideer og inspirasjon. Veldig hyggelig å høre at det fungerer!

Anonym sa...

Hei,hei.
Glimrende blogg du har.Kom over den i går.Er nybegynner på denne fronten,og skal til å begynne med unngå melk,hvete,egg,soya,sukker,gjær.Blir en annerledes sommer det her. Flott å søke støtte og inspirasjon av dine erfaringer.Takk,og god sommer. Jarl

Ingvild sa...

Hei Jarl, og takk! Som sagt over her skriver jeg jo bloggen mye for at ikke andre skal måtte leite like mye som meg, og kanskje få noe inspirasjon, så det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger som denne. Lykke til med dietten din, og bare ta kontakt hvis jeg kan bidra med oppmuntring. Har jo drevet med dette en stund nå :)