03 oktober 2009

Bakelørdag

Etter at jeg begynte å introdusere litt gjær i kosten igjen, har langtidsheving vært en suksessfaktor for å få det til. Jeg setter deigen kaldt om kvelden og baker den ut neste morgen, eller jeg lager den om morgenen og baker ut på kvelden. Det har vært prøvd med stort hell de siste ukene, blant annet med brød, rundstykker og pizzadeig. Forrige helg fikk jeg det hittil beste resultatet med speltbrød. Selvsagt målte jeg ikke opp ingredienser, så oppskrift blir litt vanskelig, men en vanlig brødoppskrift der en bytter ut 50 g gjær med 5-10 g, bruker spelt i stedet for hvete og gjerne tilsetter litt bygg (rikt på antioksidanter og supersunt og godt) burde funke. Brødbaking handler om å prøve seg frem - for meg i hvert fall!

I går satte jeg deig til glutenfrie rundstykker og speltboller. I rundstykkene brukte jeg en miks av knust linfrø, knuste solsikkekjerner, knust bokhvete, rismel, quinoamel, olje og salt. 5-10 g gjær der også. Skal begynne å måle opp så jeg kan komme med mer presise oppskrifter. Det er i hvert fall en fordel å ha en god del quinoamel i for at det hele skal henge sammen.

Bolleoppskriften kan jeg prøve å gjenskape med basis i en vanlig bolleoppskrift fra gamle dager:

Speltboller


5-10 g gjær
100 g melkefritt margarin
2 dl havre- eller rismelk
1/2 l fin spelt (NB! Vil variere noe hvor mye du trenger, ikke ta alt oppi på en gang)
1 ts vanilje (ikke vaniljesukker, ordentlig vanilje. evt. vaniljestang)
1 ts kardemomme
1/2 ts kanel

Smelt margarinen og bland inn melken. NB! Margarinen klumpet seg litt da jeg lagde dette, men det smelter uansett når du steiker bollene. Vent til melken blir kald. Smuldre gjæren i litt av melken. Bland inn mel, krydder og melk til du får en jevn deig. Dekk deigbollen med plast og sett den kaldt (jeg bruker kjøleskapet) til neste dag. Når du har bak ut bollene, la dem stå til heving minimum 45 min. Steikes i ca. 15 minutter på 200 grader.

Bollene er altså sukkerfrie, men smaker minst like godt! Du kan evt. blande inn litt grovere spelt hvis du ønsker deg.

Nå er bollene testet av oss begge her i huset, og han som kan spise "normal" mat likte det også.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Tenkte jeg skulle droppe en kommentar her for første gang siden jeg egentlig er her inne ganske ofte. Synes du kommer med mye bra, og tipsene dine er lure for en som prøver å følge et nogenlunde likt kosthold som deg. Fortsett det gode arbeidet! :)

Ingvild sa...

Tusen takk for det! Godt å høre at tipsene kan hjelpe andre.

Bøfjerding sa...

Eg likte denne oppskrifta! Trur du desse går å bake til ein type II-diabetiker?

Ingvild sa...

Så bra! :) Ja, det vil jeg tro, siden de er sukkerfrie. Det er vel begrensninger på karbohydrater ofte ved den typen diabetes, men det kan jo den det gjelder styre. Lykke til!

Bøfjerding sa...

Då skal eg jamen prøve! Takk snille :-)