25 oktober 2009

Søndagsmorgen

Det er søndag etter en travel, men fin uke, og jeg sitter i sofaen med laptop, yogamusikk og en snart tom kaffekopp. Klokken er bare kvart over ni, men jeg har allerede gjort en halvtime med yoga, dusjet, satt på en klesvask og spist frokost. Jeg stilte ikke klokken før jeg la meg i går, så dermed føltes det som om jeg fikk en time i gave da jeg plutselig så på pc-skjermens klokke og oppdaget hvor tidlig det var! Dagen skal tilbringes med studier, det må til, men det er deilig å kunne ta det litt rolig før en setter i gang. Til frokost har jeg prøvd noe nytt. Jeg har spist mye havre det siste året, siden jeg ikke har cøliaki men bare intoleranse overfor en del glutenholdige kornsorter (ikke alle) har det vært et trygt valg. Det blir imidlertid litt lite variasjon i frokostene, så i dag lagde jeg grøt av byggflak. Det ble annerledes og mer "kompakt", men veldig godt også. Et forsøk på å gjenskape oppskriften (jeg er dårlig på å måle):



Byggrøt med kjerner, nøtter og frukt



NB! De fleste oppskrifter på nett er av byggmel, men jeg brukte altså flak. Har ikke prøvd med byggmel enda



ca. 2,5 dl vann

ca. 60 g byggflak (jeg veier ikke, men du ser når det begynner å bli passe)

En neve solsikkekjerner, en neve sesamfrø, linfrø hvis du har (gjerne knuste), noen pistasjnøtter (eller andre nøtter hvis du har og tåler det)

1 ss Cocosa kokosolje

1/2 ts vaniljepulver (NB! Ekte vanilje)

1 ts kardemomme



Kok opp vann og byggflak, tilsett frø og kjerner etterhvert og til slutt nøtter. Rør inn vaniljepulver og kardemomme. Når grøten nærmer seg ferdig, rør inn kokosoljen (den skal ikke koke). Serveres med frukt, f.eks. 1/2 banan og 1/2 appelsin, og kanel.



Dette smakte godt, og er dessuten en knallstart på dagen. Bygg inneholder mye protein og B-vitaminer, og siden det ikke har glutenbindingsevne er det ganske trygt for sånne som meg (ikke for cøliakere). Jeg bruker det i noen brød og spiser det noen ganger i uken.



Kjerner, frø og nøtter inneholder kalsium,proteiner og gode fettsyrer, og gir også lenger metthetsfølelse. Jeg bruker alltid kjerner og frø i havregrøt og når jeg spiser havregryn eller lager min egen frokostblanding.



Kardemomme
er rikt på antioksidanter og hindrer oppvekst av sopp og bakterier. Kanel skal også ha en slik virkning, og har også vist seg å fungere kolesteroldempende.



Kokosolje
er mettet fett, som for mange har vært regnet som fy fy helt generelt. Det er derimot forskjell på mettede fettsyrer også. Kokosolje inneholder blant annet laurinsyre, som er den bestanddelen i morsmelk som motarbeider infeksjoner, bakterier og ulike sykdommer hos babyer. Ved å bruke kokosolje kan vi få litt av dette i oss som voksne! Dessuten gir den langvarig energi og hjelper på metthetsfølelsen slik at en ikke blir sulten igjen veldig raskt (jeg ble i hvert fall det før, da jeg spiste bare vanlig havregrøt). Kokosoljen, kjernene, frøene og nøttene er med på å smøre leddene, og det kommer jo godt med for diverse vondter.



Og så frukt, da. C-vitaminer og kalium og i det hele tatt. Og så smaker det godt, og det er som kjent det aller viktigste! Da er det på tide å starte dagens studieinnsats, kanskje!

Ingen kommentarer: