19 oktober 2009

Fårikål!

Tradisjonell søndagsmiddag i går, etter en aktiv dag med ordning hjemme (kjæresten har flyttet inn på ordentlig!), bakst og besøk hos søster og samboer. Jeg lager nesten aldri det som betegnes som norsk tradisjonsmat, så til en forandring måtte jeg frem med kokebøker - Store norske kokebok, intet mindre. Og så googlet jeg litt i tillegg, da. Egentlig var det ganske unødvendig, for det er jo lett som bare det! En nyttig ting jeg fant ut, var at det er helt unødvendig med mel som jevning. Dermed slapp vi unna å bruke spelt e.l. for at jeg skulle kunne spise det. Et tips jeg fikk av svogeren min (neststørstesøster tåler ikke gluten) er å mose poteter og la dem koke med i fårikålen for å få en litt jevnere saus. Jeg prøvde ikke dette nå, men det høres lurt ut!

Fårikål

1,2 kg fårikålkjøtt
Nesten ett helt kålhode (ble litt mye, en kan sikkert bruke 2/3)
Hel sort pepper
Salt
Vann

Vask og tørk kjøttstykkene og skjær kålen opp i passelig store biter (ganske store). Legg kjøttstykker nederst i gryten - gjerne de største med mest fett på. Legg på et lag kål. Strø sort pepper og salt over og legg et nytt lag med kjøtt og kål. Tilsett vann så det nesten dekker alt. La det hele koke opp, la det så stå og småputre på lav varme (kan sikkert slå varmen nesten helt av og la det stå i mange timer hvis en vil). Denne mengden kjøtt trenger ca. 2 timer, avhengig av størrelsen på stykkene. Når kjøttet slipper beinet, er det klart.

Serveres med kokte poteter.

Det finnes sikkert utrolig mange vrier på dette, men sånn lagde vi det i hvert fall. Smakte fortreffelig, og med hjemmelaget skogsbæris til dessert var det en finfin avslutning på en veldig fin helg.

Ingen kommentarer: