06 september 2008

Avslappet helgelykke

Jeg visste at masterstudier kom til å bli tøft. Det er høyt nivå, mye å lese og jeg har tross alt full jobb (og vel så det av og til...) ved siden av. Ingen nyheter der. Da jeg kom første dagen og fikk høre at hver forelesningsdag var på seks timer, og at vi deretter skulle produsere et "reaction paper" (som jeg aldri hadde hørt om før) på seks tusen tegn - hver dag - som skulle leveres innen ni neste morgen, fikk jeg likevel litt bange anelser.

Og ja, det er tøft. Jeg har hittil hatt sju dager med forelesninger og levert fem oppgaver (to av dagene var heldigvis "oppgavefri"). Dagene går stort sett sånn: tidlig opp, buss til byen, tog til Lillestrøm, buss til Kjeller, kaffe (MYE kaffe), forelesning, mer forelesning, lunsj, mer forelesning, buss/tog hjem, pause, banke hodet i tastaturet, hente kaffe, chatte, ringe hjem til mamma (ikke hver gang), finne kilder, skrive, slette, skrive, sjekke ordtelling, skrive mer... til et punkt der det faktisk (faktisk!) løsner og jeg får skrevet en grei oppgave. Hittil har til og med alle blitt godkjent (venter på svar på siste), og med ganske bra kommentarer til og med. Det gir en mestringsfølelse jeg ikke har kjent på lenge, og da blir det hele nesten verdt søvnmangel, koffeinsjokk og mangel på sosialt liv! Det er jo ikke sånn hver uke, tross alt. å venter noen ukers pause i forelesningene, så det gjelder å holde dampen oppe på lesingen så noe sitter til neste bolk og ikke minst til eksamen i desember.

Etter tre litt tøffe dager er det lite som er så deilig som fri! Når fridagene i tillegg tilbringes hos mine foreldre er det bare ekstra fint. I tillegg til at de er utrolig behagelige mennesker å være sammen med, får jeg masser av god mat! Herlig fiskerett på torsdag, and i appelsinsaus i går... Det er godt å bli bortskjemt. I dag kommer eldstesøster og niese på besøk, da blir det lammesteik. Nam!

Mer om mat en annen gang - bloggen handler tross alt om mat, drikke, livet og havet. Så dette var litt om livet... Og livet er ganske bra!

Ingen kommentarer: