08 september 2008

Søtt og farlig?

Jeg er en avvent cocacolalightiker. Riktignok har jeg aldri vært blant de verste, men i mange år var Cola Light noe av det jeg "unnet" meg av søtt, i en hverdag som ellers har vært preget av fokus på sunn mat og vekt. Da jeg kom til Balderklinikken i januar og gikk gjennom kostholdet, røpte jeg at det kanskje ble vel mye Cola Light og Läkerol innimellom, og ble bedt om å kutte ut det. Grunnen var at kunstig søtning skaper økt søttrang, og at det kan gi magetrøbbel (som var grunnen til at jeg var der). Jeg ble anbefalt å heller ta mørk sjokolade nå og da, og kutte ned på eller helst kutte ut kunstig søtning. Så i tillegg til å kutte ut en god del matvarer og bli enda mer bevisst på variasjon og balanse proteiner/karbohydrater kuttet jeg også dette. Det merkelige er at da jeg tok en Cola Light i sommer, var det ikke godt lenger! Og de trofaste Läkerolene frister heller ikke nå som jeg vet hvordan magen min reagerer på dem. Jeg har også droppet kunstig søtning fra matlagingen, nå bruker jeg stort sett fruktose eller Sukrin.

I dag er jeg ekstra glad for at jeg allerede har kuttet ut lightprodukter med aspartam og sukralose. Nå kommer det nemlig flere og flere saker for dagen her i landet som viser skadevirkningene aspartam kan medføre. Det er ganske skremmende lesning. Og ja, alt er farlig og det er farlig å leve, men noen ting er lettere å unngå enn andre. Her er en oversikt over produkter med aspartam. En får velge selv om en vil tro på forskningen eller Mattilsynet, som mener at det ikke er noe problem, men jeg for min del kommer til å prøve å holde meg mest mulig unna... 

3 kommentarer:

-lin sa...

Tja.
Er det ikkje noko med måtehald her, som i så godt som alle tilfelle?

Eg meiner, du må gjerne kutta aspartam heilt ut, og kjenna at det fungerer for deg. Men for oss andre, som drikk kanskje ein halvliter lettbrus i månaden, maks, og brukar vekesvis på ei øskje Läkerol, trur eg ærleg tala ikkje det er sååå farleg med kunstig sukker. Sikkert ikkje sunt, men neppe forferdeleg farleg, heller.

Eg seier ikkje at kunstig alltid er lik "bra", bare at "naturleg" heller ikkje alltid er det. Og at det meste handlar om variasjon og moderasjon. I USA står det som kjent "fat free!" på sukkerpakkane...

Ingvild sa...

Selvsagt mener jeg at det handler om måtehold, jeg får jo også i meg ting med aspartam! På ingen meningen måte å si noe annet, så hvis jeg hørtes for religiøs ut tar jeg sjølkritikk. Jeg mener jo uansett ikke å gi retningslinjer for andre, kun å fortelle om hvordan jeg opplever det. Og det gjelder for alt jeg skriver.

-lin sa...

Jada, ikkje meint som kritikk, eller at eg følte meg kritisert.

Eg bare noterer meg at alle saker om sånt som dette, har case som som regel har ete mykje av det som no blir avslørt som faaarleg. Mange liter cola til dagen, f.eks, eller kilovis med snop når det handlar om sukker. Og då blir eg litt sånn "eh, vel, hallo? Trudde du verkeleg at det var smart å leva på loff og smør og cola light, liksom?"