22 september 2008

Mandagssuppe

Etter en passe rolig helg, der jeg faktisk fikk lest en del (hurra!), var det tilbake på jobb i dag. Der er det ganske hektisk for tiden, så da jeg gikk nærmere fire var jeg mer fristet til å dra hjem enn på treningen jeg hadde bestemt meg for. Heldigvis dro jeg på trening, for det er som kjent alltid en god ting når en bare kommer seg dit, og veldig deilig. Da jeg kom hjem var det om å gjøre å få laget mat raskt. Det ble en rask blomkål- og brokkolisuppe, etter "man-tager-hvad-man-haver"-metoden som vanlig:


Noen buketter blomkål og brokkoli
2 sjalottløk
1 bit ingefær
1 buljongterning (gjærfri grønnsaksbuljong)
Havrefløte
Havremelk
Salt, urtesalt og pepper

Skjær løk og ingefær i biter og surr dem i olje. Tilsett brokkoli og blomkål og fres dem. Løs opp en buljongterning i kokt vann og tilsett denne. Hell alt i en blender og tilsett havrefløte og havremelk så det blir en jevn blanding. Hvis du vil ha en veldig glatt suppe må du kjøre den en stund. Kok det opp og tilsett havremelk til suppen er passe flytende. Krydre og la det stå og koke en stund.

Smakte godt med hjemmebakt rundstykke til, i sofakroken med stearinlys og TV... Høst nå.



Ingen kommentarer: