20 september 2008

Lørdagskos

Det har vært en stille og rolig lørdag i dag, noe som var tiltrengt etter en hektisk uke. Ettter lunsj på Mecca, en soyalatte på en annen kafé og et par ærender i byen har jeg bare vært hjemme og tatt livet alldeles med ro. Det er deilig. Middagen i dag var pasta med røkelaks, i saus laget på havrefløte med løk og hvitløk i. Det smakte herlig!

Siden jeg likevel er hjemme er kvelden satt av til litt baking. Da jeg var i Guatemala i sommer kjøpte jeg kjempegodt "pan de banana", bananbrød, og her om dagen fikk jeg lyst til å lage det selv. Jeg trikset og mikset litt med en oppskrift jeg fant, og resultatet ble godt. 


Bananbrød


2 bananer
2 ss bakepulver
0,5 ts vaniljesukker
4 dl fin spelt
1 dl speltkli
0,5 dl havregryn
1 ts kanel
2 ss mørk kakao
0,5 dl olje
2 dl havremelk
1 dl eplejuice

Kjør bananer, bakepulver og vaniljesukker i hurtigmikseren. Tilsett de andre ingrediensene til røren blir glatt og fin. Steikes i 40-45 minutter ved 175 grader.

Hvis du vil ha en søtere kake, kan du selvsagt tilsette litt sukker, men bananene er søte i seg selv, så for meg som ikke skal ha mye sukker er det like greit å droppe det. Jeg har også brukt kli og havregryn for å få litt mer fiber i brødet og gjøre det sunnere, det kan selvsagt lages kun med hvitt mel også.

Tid til å bake rundstykker med solsikkekjerner og gresskarfrø ble det også, så nå lukter det hjemmebakst i heimen og livet er bra!

Ingen kommentarer: