11 september 2008

Linsegryte og brødbaking

I dag var det grønnsaksdag igjen, og kassen inneholdt:

brokkoli
gulrøtter
salat
agurk
cherrytomater
paprika
bifftomat
ingefær
poteter
blomkål

Riktignok sto det bønner og ikke blomkål på hjemmesiden, men jeg liker blomkål :) Grønnsakene kom ganske seint, så de er ikke tatt i bruk enda, men det skal jeg få gjort noe med! Det var forøvrig så mye ingefær med i kassen at noe av det ble sendt med dagens middagsbesøk hjem. Må bruke MYE ingefær fremover siden jeg hadde fra før også, men det er jo kjempegodt og sunt, så det burde gå.

Dagens middag var en linsegryte jeg fant på litt mens jeg lagde den - som jeg så ofte gjør. I den var det egentlig bare røde linser, løk, wokgrønnsaker, en pose rød currypaste, frossenspinat og erter, ingefær og kokosmelk. Linsene fikk koke litt først, så woket jeg grønnsaker og løk, tilsatte linsene, erter, spinat, ingefær, paste og kokosmelk. La det stå og putre en stund. Server med ris. Jeg hadde som sagt besøk, for første gang på lenge, så da ble det middag på fine spisebordet med vin og det hele. Koselig med selskap, og alltid fint å lage mat til flere enn seg selv.

Desserten var en bærpai. Fant denne oppskriften på bunn i MinMat (med mine endringer):

200 g speltmel
150 g margarin uten melk
60 g Sukrin
7 ss vann

Smuldre margarin i mel og Sukrin. Tilsett vannet og arbeid deigen raskt sammen.
La deigen hvile i ca 30 minutter i kjøleskap før den kjevles ut så stor at den dekker bunn og kanter på formen. Løft leiven over i formen og klem deigen godt oppover kantene.


Til fyll brukte jeg en pose frosne skogsbær siden jeg ikke fant ferske. Stekte først bunnen ved ca. 175 grader i 10-15 minutter, før jeg la oppi bærene og stekte ca. 10 minutter til så bærene ble gjennomtinte og varme. Serverte med havrevaniljesaus fra Oatly.

Ellers har jeg bakt to brød på "oppdrag" fra kollega, jeg baker og hun betaler meg, så nå har jeg startet mitt eget lille bakeri! Jeg rakk også å bake langpannebrødet jeg har laget tidligere med mozarella og tomat, men nå uten det og med kokosmelk. Jeg erstattet litt av vannet med kokosmelk, droppet alt fyllet og strødde gresskarfrø og solsikkefrø over. Blir bra til supper og salater fremover.

Nå er det seint og på høy tid å komme seg i seng. Bilder av maten glemte jeg, så det må bli en annen gang. Nå er det natten!

Ingen kommentarer: