24 mars 2009

Sugar, honey honey...

Jeg har vært hos ernæringsfysiologen i dag. Og for den som trodde at overskriften betyr at sukker nå er lov igjen; det er det IKKE. Tvert i mot skal jeg være enda litt strengere enn jeg har vært i forhold til noen ting, nærmere bestemt Sukrin og andre sukkererstatninger. Dessuten skal jeg kutte ned på rug, og de etterhvert daglige soyalattene må kuttes ned til maks tre om uken. Alt dette altså for å bli frisk i magen og kroppen. 

Selv om dette innebærer en del offer og gjør livet litt mer tungvint, må jeg si at livet uten sukker egentlig er veldig fint! Jeg har mye mer stabilt blodsukker enn før, mer energi (stort sett) og føler meg friskere. Selv om jeg aldri har vært "sukkerjunkie" har jeg jo fått i meg mye av alt det idiotiske tilsatte sukkeret (Norge er visstnok blant verstingene på dette), og jeg merker at jeg ikke får det lenger. Med andre ord blir det neppe mye sukker i kosten når jeg etterhvert er ferdig med candidakur og kan begynne å spise mer "normalt" igjen. 

Dagens middag var kjapp å lage, jeg holder nemlig på med prosjekt "finn ut hva som ligger i fryseren og spis opp ting før de blir for gamle", og i dag var turen kommet til hjemmelagde fiskekaker. Som tilbehør dampet jeg brokkoli og sukkererter, skar opp en tomat i båter og la den på noen salatblader med basilikum og olje over - og voilá! Middag. Det trenger ikke være verre enn det. Pent er det også: 




Jeg hadde lyst på litt dessert i dag, og siden "fruktkvoten" (2 frukt om dagen) var langt fra fylt opp lagde jeg meg noe som jeg diktet underveis, og som ble veldig godt:

Ovnsbakt eple

1 eple

Bokhveteflak

Sesamfrø uten skall

Litt melkefri margarin

Noen biter vaniljestang

Kanel

Skrell eplet og skjær det i tynne skiver. Legg det i en paiform e.l. Strø bokhveteflak og sesamfrø over, legg noen klatter margarin rundt i formen. Klipp opp noen små biter vaniljestang og strø over sammen med kanel. Bakes på 150 grader i ca. 10 minutter. Godt aleine, kan også brukes i frokostblanding eller med rismelk eller havremelk. For meg som ikke tåler rå epler er dette en fin måte å spise epler på, og så så godt som det var!

1 kommentar:

Strikkelena sa...

Så kreativ du er! Jeg er imponert :-)