03 april 2010

Påskekalkun

Jada, jeg vet at kalkun ikke er tradisjonell påskemat. Men helt ærlig, gjør det noe? Vi fant kalkunfilet på tilbud på butikken, og slo til med den som sein middag på skjærtorsdag.

Jeg har ikke stekt kalkunfilet hel før, og har ikke steketermometer, så vi måtte google litt for å å finne tips og steketid. Denne siden var nyttig for begge deler. Vi tok ut fileten en times tid før steking, og den ble gnidd inn med salt, pepper og "provencekrydder". Før den ble satt i ovnen stekte jeg den litt i pannen for å få stekeskorpe. Deretter satte jeg den i en langpanne og lot den stå litt før jeg la inn potetbåter som var oljet, saltet og pepret.

I stedet for saus (det kom nemlig ikke noe kraft å snakke om ut av kalkunen da jeg stekte den på pannen) freste jeg rødløk, hvitløk, rød og grønn paprika i olje og kokte ut litt rødvin i blandingen før jeg tilsatte havrefløte og krydret. Det fungerte perfekt!

En 750 grams filet brukte i underkant av en time på å bli stekt, og hvilte så et kvarters tid mens potetene ble ferdige.

Rester av kalkunfilet fungerer for eksempel fint kaldt som pålegg, som snacks, eller, som vi gjorde langfredag, i wok.

2 kommentarer:

Strikkelena sa...

Hmmm, det høres veldig godt ut. Syns kalkun høres ut som fin-fin påskemat. God påske! :-)

Ingvild sa...

Det var kjempegodt! I all beskjedenhet :D