03 april 2010

Kylling korma

For lenge siden skrev jeg om lam korma, som jeg lagde etter en oppskrift jeg fant på nettet - med litt tilpasninger som vanlig. På onsdag hadde vi besøk av gode venner, og jeg fikk lyst til å prøve meg på denne igjen, men denne gangen med kylling. Det ble fryktelig godt, om jeg skal si det selv (de andre sa det også)! Oppskrift:

Kylling korma

750 g kyllingfilet
1 løk
2 ts revet frisk ingefær (brukte tørket nå, men frisk er best)
3 båter hvitløk
1 ts korianderfrø
2 ts malt kummin
1 ts kardemommekjerner
1 ts salt
½ ts cayennepepper
2 ss olje
1 løk
3 ss tomatpure
2 dl yoghurt naturell


Kutt kjøttet i 3 cm terninger, legg det i en bolle.


Del 1 løk i båter og riv ingefæren. Legg dette sammen med hvitløk og det øvrige krydderet i en foodprosessor, kjør til en fin masse. Eventuelt kan man bruke en morter eller finhakke ingrediensene. Hell blandingen over kjøttet og sett det til side i en time.


Del den andre løken i skiver, varm oljen i en stor panne, tilsett løken og stek på medium varme mens du rører til løken er myk. Skru opp varmen og tilsett lammekjøttet, stek i ca 5 minutter til kjøttet har en nøttebrun overflate.


Tilsett tomatpuré og 2 spiseskjeer av yoghurten. Rør til det er samlet. Kok til overflødig væske er borte. Tilsett den resterende yoghurten, 2 spiseskjeer om gangen. Rør til nesten all væsken er borte. Legg på lokk og la kjøttet trekke i sausen til det er mørt, ca 30 minutter på svak varme. Tilsett litt vann dersom blandingen blir for tørr.

Jeg serverte dette med agurksalat, fullkornsris og yoghurt. En kunne selvsagt hatt naan og raita og alt mulig til, men jeg var på jobb hele dagen og valgte å gjøre det litt enkelt.

Til dessert hadde vi bærisen min med havrevaniljesaus og varme blåbær, den er enkel og blir alltid god. En kjempekoselig kveld med gode venner, god mat og god vin!

Ingen kommentarer: