29 april 2010

Laks- og linsetorsdag

Vi driver fortsatt middagsplanlegging, om ikke like systematisk hele tiden, så til i dag hadde vi kjøpt inn laksefilet - og til og med husket å ta den ut av fryseren før vi gikk ut døren i morges! Tilbehøret måtte jeg gruble litt på i løpet av dagen, men etter hvert utformet jeg en idé. Resultatet ble dette:

Karrimarinert laks og linsepuré

1/2 hvitløk (av de hele, kinesiske. 2-3 fedd av andre)
1/2 rød chili
Olivenolje
Karri
Laksefileter (hos oss holder en pakke på fire fileter til middag + lunsj for meg neste dag)

Hakk hvitløk og chili og bland det med oljen i en ildfast form. Tilsett karri. Legg filetene i formen og sett det hele i ovnen på ca. 150 grader i 20-25 minutter (sjekk fisken etter 20). Mens det står i ovnen gjør du klart linsepuréen:

1/2 hvitløk
1/2 grønn chili (eller rød, det du har)
2 gulrøtter
ca. 3 cm purre
1 kopp linser (jeg liker best røde)
2-3 kopper vann
Karri, kummin, salt

Skrell og skjær gulrøttene i skiver. Varm olje i en wok eller gryte og fres gulrøttene sammen med hvitløk, chili og purre. Tilsett linsene og 2 kopper vann. Krydre etter smak. La det hele stå og putre og spe med mer vann underveis. Bruk evt. en stavmikser helt til slutt for å gjøre linseblandingen mer puréaktig. Jeg unngikk gulrotskivene da jeg gjorde dette, så det ble litt å tygge på også.

God, sunn og ganske så kjapp mat, alt lagd fra bunnen og på mellom 30 og 40 minutter. :)

2 kommentarer:

Ugla sa...

Jeg sliter litt med å like linser jeg, men jeg jobber med saken :-)
Skal prøve den linsepureen din.
Ha en fortsatt fin søndag.

Ingvild sa...

Linser smaker kun godt hvis en tilbereder dem med masse godt krydder og slikt, synes jeg. Prøv linsesuppen som også er her på bloggen (under supper) hvis du er skeptisk, den smaker vanvittig godt, og linseskeptikere har blitt omvendt av dem. Takk for hilsen og god søndag til deg også :)