18 august 2008

Kålhovve!


I grønnsakskassen fra Kolonihagen får jeg grønnsaker jeg neppe ville kommet på å kjøpe av meg selv. Sist var det kålrabi, som jeg kun har kjøpt når jeg har hatt tradisjonsmat som pinnekjøtt og raspeballer, det vil si så godt som aldri. Denne gangen fikk jeg sommerkål, eller nykål. Jeg liker jo kål, det er ikke det, men jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte det.

Med uvante grønnsaker må fantasien settes i sving. Jeg har tenkt og grublet litt, men i dag kom jeg rett og slett frem til noe veldig tradisjonelt: Kålstuing! Jeg skar kålen i passe store biter, dampet den et par minutter mens jeg lagde hvit saus, og så blandet jeg det hele. Sausen ble selvsagt laget av melkefritt margarin, speltmel og havremelk. I butikken fant jeg et fint stykke varmrøkt laks, som jeg spiste kaldt, og så kokte jeg noen søte små nypoteter fra første grønnsakskasse. Det var godt med en mer tradisjonell type middag for en gangs skyld! 

4 kommentarer:

h.espe sa...

Hei på deg snuppa!
Ja, du får virkelig utforske i matveien for tiden. Greit sånn!! Kålstuingen så veldig god ut, ble litt sulten her jeg sitter faktisk... :o)

Herrrlig kveld videre!

Klemmers :o)

Ingvild sa...

Ja, den var god! Men var nok litt for mye kålstuing, er farlig godt...

-lin sa...

Thihi!
No ventar eg bare på oppskrifter på steikt lever, steikt sild, steikt torskerogn og andre femtitalsfavorittar, helst kombinert med eit hjartesukk over at det er blitt vanskeleg å få husholdningspengane (som du sjølvsagt får av husbonden) til å strekka til.

;o)

Ingvild sa...

Hahah, ja nå blir det tradisjonsmat fra ende til annen!