11 august 2008

Mat som varmer

Det har vært en av de der litt tunge dagene. Gråvær store deler av dagen, dårlig søvn i natt, litt sliten og lei... Dere vet. Noen dager er sånn, selv om både gode venner og gode kolleger bidro til å gjøre den bedre.  På tross av regn og en inderlig trang til å sitte inne og gjøre ingenting, fikk jeg dratt meg avgårde på roing, og det fikk opp humøret og formen!

Vel hjemme fant jeg frem linsestuing* som jeg hadde tatt opp av fryseren - jeg lagde en stor porsjon forrige søndag, som ble til 4-5 middager. Jeg hadde også en paprika som burde spises, jeg får nye forsyninger fra Kolonihagen på torsdag, så her gjelder det å utnytte godsakene. Paprikaen ble delt i to, kjernen tatt ut og så fylte jeg deler av linsestuingen oppi. Resten lot jeg ligge rundt paprikaen i en ildfast form. For å mildne stuingen litt (brukte godt med chili...) tilsatte jeg litt havrefløte, og på toppen av det hele noen biter med hvit geiteost. Resultatet ble herlig. Krydret, varmt og akkurat passe mye - veldig riktig mat på en litt grå dag. Bildene ble dårlige, men her er et forsøk:



I dag har jeg dessuten fått velkomstpakke fra Høgskolen i Akershus, der jeg begynner på master om en uke. Jeg gleder meg!

* Jeg glemte å skrive ned oppskriften på linsestuingen og husker ikke så godt hvor mye jeg hadde i av hva, men det var i hvert fall røde og grønne linser, grønne erter, spinat, gulrøtter, kålrabi, poteter, hvitløk, løk, chili og masse kryddder. Skal skrive ned neste gang, jeg lover!

2 kommentarer:

h.espe sa...

Hei min venn...!!!
Ja, slike dager kommer vi dessverre ikke utenom, men da gjør vi det beste ut av dem... Påfyll av energi hjelper alltid, og da er litt trim og gode venner tingen :o) OG litt deilig mat gjør heller ingen ting...

Ha en fortsatt fin kveld, så sees vi i morgen...

Klemmer fra Hildegunn

Ingvild sa...

Du har så rett, så rett :-) Dagen ble ganske så fin til slutt, den. Og i dag er alt så meget bedre!