26 august 2008

Mangold


På torsdag er det grønnsakslevering, og blant ukens grønnsaker er mangold. Det er sjelden jeg ser et grønnsaksnavn og ikke aner hva det er, så her måtte det googles. Opplysningskontoret for frukt og grønt hadde nyttig informasjon:


Mangold er en bete (kalles også for bladbete) og er en nær slektning av rødbete, men det er bladene som blir brukt som grønnsak. Bladene henger sammen som en bladrosett, eller et løst hode. De er ca 20 cm lange, mørkegrønne med tykke hvite stilker. Utseendet kan minne om kinakål, men bladene er lengre og smalere. Mangold har en saftig og mild smak, og kan minne om spinat. Det finnes en mindre variant av mangold, hvor bladene, som ikke blir større enn 8 -10 cm selges løse.
Her fant jeg også litt informasjon om grønnsaken og bruk av den.
Ellers inneholder ukens kasse:
sopp
gulrøtter
salat
agurk
bifftomat
sommersquash
poteter
blomkål
paprika

1 kommentar:

-lin sa...

Uhm! Mangold er kjempegodt, syns eg! Har litt av den "jordlege" smaken til rødbeteblad, men i mindre kraftige dosar, og iblanda den "grønne" smaken spinat har så masse av.

Supergodt som grøn salat med f.eks gulrot og gjerne redikkar e.l (uhm, redikk!) i juliennefasong, lettrista mandlar eller pinjenøttkjernar, og eit veldig lett lag oljedressing med eit bittelite hint av edikk. Raus bruk av pepar- og saltkvern, nam nam!

Evt som paifyll, som spinat. Men aller best frisk og grøn, syns eg.

Eg hadde jobba meir med sommarsquashen, for å seia det sånn, for squash syns eg ofte blir veldig soggy og kjedeleg...