14 august 2008

Matlagingsbonanza!

Ettermiddagen og kvelden har gått med til matlaging. Jeg har utnevnt torsdagene da de økologiske grønnsakene kommer til matlagingskveld, siden jeg er hjemme da likevel. Batteriet på kameraet røyk og mobilen er elendig, så ingen bilder, men jeg har laget:

Fløtegratinerte poteter

Poteter i skiver
Løk i skiver
Havremelk
Havrefløte
Tofumozarella

Gratineres i ovnen ved 150-200 grader til potetene er møre. Jeg helte også over litt hvit saus som var igjen fra neste rett:

Gratinert blomkål

1 stort blomkålhode
Hvit saus av melkefritt margarin, speltmel og havremelk
1 skive tofumozarella

Blomkål vaskes og skylles. Kutt av nederste del av stilken. Lag sausen og krydre etter smak (jeg brukte kun salt, pepper og muskatnøtt nå). Legg blomkålen i en ildfast form hell sausen over og gratiner ved 150-200 grader til blomkålen er mør og gyllen. 

Solbærsyltetøy


Nesten en kurv rørt med et par spiseskjeer Sukrin (naturlig søtningsmiddel uten aspartam eller sukralose) og en kvart pose frysetøy. Godt og friskt!

Focacciabrød

Samme basis som dette, men med tomater, løk og hvit geiteost denne gangen, samt oregano og litt solsikkefrø og gresskarkjerner.

Speltbrød med gulrot og kjerner



Brukte halvparten av dette som basis, men tok det hele litt på slump. Tilsatte 2 små revne gulrøtter, godt med gresskarkjerner og solsikkefrø, og lagde ett stort brød.

Nå er det på tide å roe ned for kvelden! Oppvasken er så godt som tatt, så da er det bare å synke bittelitt ned i sofaen før jeg finner den etterlengtede sengen. Det har vært en herlig matlagingskveld i heimen!


Ingen kommentarer: