25 august 2008

Studenttilværelse

Jeg har begynt på master! For første gang på mange år er jeg "ordentlig" student, om enn på deltid. Jeg tok spansk på nettstudium for et års tid siden, men jeg brukte noen år på det og det var ikke veldig tungt. Forelesningene var på nett, og eneste gang jeg så medstudenter var under to av eksamenene i Bergen. Nå er jeg høgskolestudent, med medstudenter, forelesere jeg ser "live" og en betydelig hardere studiehverdag. Fulle skoledager, oppgaveinnlevering, store pensummengder... Hardt, men gøy. I dag fikk jeg dessuten godkjent de første to oppgavene uten for mange bemerkninger, så det inspirerte til videre jobbing.

Med fulle studiedager, lesing og oppgaveskriving var ikke akkurat matlaging i fokus forrige uke. Heldigvis hadde jeg laget mye mat til fryseren uken før, så det gikk ganske greit. Ikke så mye å blogge hjem om, bare :-) Til neste studieuke skal jeg prøve å finne på litt matpakkevarianter som ikke er dønn kjedelige, men likevel funker når en ikke har tilgang på kjøleskap. Stay tuned!

I helgen har jeg stort sett tatt det rolig, og dermed kunnet spise litt mer variert. På lørdag hadde jeg lyst på noe så enkelt som taco, som jo er en ganske enkel og grei ting å lage. Tacoskjell er laget av mais, så det funker greit uten tilpasninger. Tacokrydderposer har litt mye rart i seg, men ingenting jeg strengt tatt ikke tåler, så i stedet for å krydre selv som jeg ofte gjør brukte jeg både den og ferdig salsa. Agurk, paprika, tofumozarella og soyarømme er godt som tilbehør.

Søndag lagde jeg lasagne av glutenfrie lasagneplater med ett lag tomatsaus, ett lag spinat og hvit saus laget på spelt og havremelk. Tofumozarella på toppen. Det smaker annerledes enn vanlig lasagne, men godt er det! Jeg lagde en stor porsjon og har to porsjoner i fryseren, til en kjapp middag eller lunsj. 

I dag har jeg spist melkeprodukter for første gang på lenge. Meksikansk mat med både ost og rømme. Nam! OST! Det er nesten - men bare nesten - verdt mageknipen og slappheten jeg sliter med i skrivende stund. Det er fint å kunne skeie ut en sjelden gang, men jeg kjenner på hele kroppen at det ikke bør være for ofte. Når jeg spiser ting jeg ikke tåler så godt, får jeg dessuten lyst på annen mat som jeg helst ikke bør ha, merkelig nok. Godt jeg ikke har noe av det i hus!

2 kommentarer:

-lin sa...

Kjekt at eg fekk vera med når du først skulle skeia ut! EG syns det var verdt det! ;o)

Syns for øvrig ikkje der er så løye at du får lyst på fleire "feile" ting av å starta med det "feile". Er det ikkje sånn at drikking f.eks ofte fører til røyking, og til meir drikking, og til eting av tullogtøys frå lugubre buer og kebabsjapper i tre-fire-tida på natta? ;o)

Ingvild sa...

Hehe, selskapet var i hvert fall upåklagelig! Og Knøtt likte burrito, tror jeg ;-)

Jada, det er en spiral det der vet du.. I dag ble det bittelitt muffins med egg. Må på rett kjøl igjen nå - detox ;)