16 mai 2008

Dagens middag



Falafel, hummus, salat og hjemmelaget pitabrød. Med et glass vin til, siden det er fredag og jeg er nesten frisk :) Deilig! Og mer hummus i kjøleskapet...

Pitabrødene er hentet mer eller mindre fra Min mat:

1.8 ltr. speltmel
2 ts salt
1 dl olje
1.5 ss bakepulver
6 dl vann
1 ts FiberHusk*

Bland sammen mel, salt og bakepulver. Bland væsken inn i melblandingen.
Elt deigen godt sammen til den blir blank og smidig. Del deigen opp i 16 like store emner som trilles ut til rundstykker. Kjevle pitabrødene ut til runde kaker, ca 15 cm i diameter.

Stek pitabrødene i 5-7 minutter ved 225-250 grader.

* FiberHusk brukes tydeligvis en del i glutenfri baking, og har noe med heving å gjøre såvidt jeg kan skjønne. Jeg hadde ikke det, brukte litt speltkli, men det blir noe helt annet. Dermed ble ikke mine pitabrød så luftige, så det er sikkert en fordel å ha det med. Men de er gode likevel!

Falafel og hummus var ferdigprodukter i dette tilfellet. Noen ferdigprodukter kan jeg heldigvis spise!

Ingen kommentarer: