29 mai 2008

Herlig matdag og joggedebut

I går kveld brukte jeg en del tid på å gjøre klar dagens frokost og lunsj, for at jeg skulle komme meg raskt avsted om morgenen. På torsdager går jeg nemlig, så sant ingenting kommer i veien, på yoga før jobb kl.  7.30, noe som vil si at jeg står opp kvart på seks for å være ute av huset kvart over. Da er det ikke mye fristende å begynne å lage matpakke...

Noen ordentlig frokost spiser jeg ikke før yoga, men jeg lagde en liten smoothie av skogsbær, mango, banan, soyayoghurt, appelsinjuice og soyamelk, med litt linfrø i. Det er selvsagt best å lage dette når en skal drikke det, men noen timer i kjøleskapet tar sikkert ikke vekk sååå mange næringsstoffer? Etter yoga hadde jeg god tid til trikken, så da spiste jeg mango med litt kornblanding og en dæsj soyayoghurt som jeg hadde med i en av mine trofaste plastbokser. 

Lunsjen i dag var herlig! Falafel, baba ghanouj (som jeg nå tror det skrives), sukkererter, tomater og agurk, alt i min fikse lille matboks med flere deler. Måtte dessverre nytes inne da solen glimret med sitt fravær, men godt likevel!



Ellers hadde jeg med litt tørket banan og cashewnøtter i en liten boks i dag, som er fin å ty til når en får litt behov for energi. Gulrøtter hadde jeg også på lager, og til mellommåltid i tretiden tok jeg en avokado. Legen min har lært meg at frukt hjelper på blodsukkeret (som er litt svingende hos meg innimellom), men kun en kort tid før det daler igjen. For å holde nivået jevnt er det bedre med proteinrike matvarer, og fettsyrene i avokado er dessuten utrolig bra for kroppen.

Vel hjemme lagde jeg gratinert aubergine på simpelt vis:

Aubergine i skiver (jeg hadde ca. 8 skiver til en person)
Hermetiske tomater
Hakket hvitløk
Grovhakket rødløk
Havremelk
Speltmel
Salt og pepper, frisk oregano og timian
Tofutti Mozarella style, 1 skive

Legg halvparten av aubergineskivene i en ildfast form. Bland tomater, hvitløk og løk og legg noe av blandingen over auberginen. Legg på resten av skivene og mer tomatsaus samt krydder. Lag jevning av spelt og havremelk, gi denne et oppkok og spe med mel og havremelk til du får en jevn saus (sausen kan droppes helt). Hell den over resten. Skjær Tofutti-skiven i små stykker og dryss den på toppen. Gratineres i 20-30 minutter (glemte å ta tiden).




Mens dette sto i ovnen bakte jeg speltrundstykker med bakepulver, nå var det nemlig tomt for fornuftige brødløsninger i fryseren.

Seinere bestemte jeg meg for en liten tur ut. Jeg har vurdert å prøve jogging en stund nå, noe som vil overraske mange som kjenner meg. Jeg har ALDRI likt å løpe, og jeg tror det henger sammen med at jeg overhodet ikke fikk det til som barn. Minnet om aktivitetsdager der astma og allergi gjorde meg totalt tett henger godt i, og jeg har bare ikke orket å prøve meg på løping. Men nå prøvde jeg det, og det var jo ikke dumt! Jeg fulgte alle råd jeg har lest om å ikke gå for hardt ut, så jeg gikk mer enn jeg jogget, så ikke musklene skulle få helt sjokk. Tok litt intervaller og bestemte for meg selv at "bort til den lyktestolpen skal jeg spurte" etc. Det gikk faktisk ganske fint! Kom inn på ukjente veier og oppdaget dermed en helt ypperlig løype for en tur som totalt tok 1 time. Deilig! Skal prøve å legge inn noen turer i uken, så kan jeg jogge litt mer etterhvert. Vel hjemme har jeg nytt friske jordbær og et av mine egne nybakte rundstykker. For en fin dag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei

Jeg bare lurte på hvor matboksen er fra? :)

Ingvild sa...

Hei! Den er fra Granit. Jeg kjøpte den i Sverige, men de har den sikkert her også. De har flere butikker i Oslo i hvert fall. www.granit.se