02 mai 2008

Havremelk

Mange ser litt rart på meg når jeg snakker om havremelk. Hvordan i alle dager kan havre bli til noe som kan kalles melk? Jeg synes også det høres litt merkelig ut, men i de siste månedene har jeg blitt veldig glad i havremelk og ulike produkter laget av det. Jeg fant svaret på Oatlys hjemmeside. Oatly er produsent av de mest vanlige havremelksproduktene som selges her i landet.

"Hur kan havre vara flytande?
Processen är patenterad och i grunden mycket enkel och naturlig. Havreflingor och vatten blandas och mals. I ett av processtegen tillsätts en patenterad enzymblandning, som består av ett antal olika naturligt förekommande enzym. För att få en mjölkliknande konsistens kan man ta bort en del av de olösliga fibrerna, medan de vattenlösliga fibrerna finns kvar i produkten. Slutligen homogeniseras blandningen så att man får en jämn och slät produkt. Den flytande havrebasen består alltså helt enkelt av vatten och havre."

Jeg bruker havremelk på frokostblanding og i nesten all slags mat - det fungerer veldig bra som melkeerstatning i pannekaker, hvit saus og annen "melkemat". Vaniljesaus av havre smaker nydelig på friske eller frosne bær. Denne uken har jeg testet sjokolademelk av havre - ikke fordi jeg pleide å drikke det av vanlig melk, men bare av nysgjerrighet. Den smaker godt! Det eneste stedet jeg ikke er fornøyd med havremelken, er i kaffe. Der er steamet soyamelk vinneren.

En av de siste oppdagelsene er havredrikk med fruktsmak. Disse små flaskene er supre som mellommåltid, og minner litt om smaken til drikkeyoghurt. Særlig god er varianten med skogsbær - perfekt når en er bittelitt sulten, og veldig sunt. Mer om drikken står her.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei:)
Hvor får man kjøpt disse?

Ingvild sa...

Hei! Havremelk finner du i de fleste store dagligvarebutikker som Meny, ICA Maxi og lignende. De har det også på de fleste helsekostbutikker.