18 mai 2008

Senneps- og honningmarinert laksefilet

Jeg begynner å bli lei av å gå hjemme og være sjuk, så jeg prøver å finne hyggelige ting å gjøre som ikke forutsetter alt for store anstrengelser, og så heller hvile litt innimellom...

Da jeg kjøpte sennep til 17. mai-pølsene mine valgte jeg med vilje grov sennep, fordi det smaker mer og fordi jeg tenkte at det måtte kunne brukes til noe mer. Jeg hadde en slags idé om at en marinade med honning og sennep måtte bli en suksess, så i dag var det på tide å teste det

Senneps- og honningmarinert laksefilet

Marinade:
2 ss grov sennep
1 ts honning
ca. 1-2 ss olivenolje
1/2 presset lime
1 fedd hvitløk, i biter
1 chili, i biter
1-2 cm revet ingefær
2 kvaster timian

Bland marinaden og hell den i en plastpose eller annen velegnet beholder. Legg laksefileten oppi posen og lukk den. Jeg brukte denne marinaden til en filet, men den hadde holdt til to også. La fisken ligge kaldt i noen timer.

Fisken kan grilles eller steikes i folie, jeg valgte steikovnen i dag. Legg fisken i folie og legg inn det du måtte ønske av tilbehør. Jeg hadde sopp og vårløk, samt litt timian og oregano i min lille pakke. Salt og pepper etter smak. Stekes i ca. 20 minutter, må sjekkes underveis.

Som tilbehør lagde jeg en god grønn salat med tomater og solsikkekjerner, og en hjemmelaget potetmos:

2 poteter
1 fedd hvitløk
Salt og pepper
Havremelk
Litt vann fra dampet spinat e.l.
Timian og oregano

Kok potetene til de er møre (går fortere hvis du skjærer dem i biter). Mos dem med hvitløk, havremelk og krydder. Jeg brukte blenderen, og det gjorde mosen veldig glatt, det hadde nok vært enda bedre å mose dem for hånd.

Fisken serveres på en seng av dampet spinat, sånn:




Jeg var, om jeg skal si det selv, storfornøyd med resultatet!

2 kommentarer:

h.espe sa...

Mmm hørtes deilig ut!! Mange fine innlegg her siden sist, og bilder gjør seg vet du...!

Du, forresten - i morgen er du nok helt frisk!

Klem:o)

Ingvild sa...

Takk for det! Smakte veldig godt, om jeg må si det selv (og det må jeg jo, siden ingen smakte på ;))

Jepp, i morgen er jeg frisk som en fisk!