28 mai 2008

Inspirasjon!



På tross av iveren min over at kostholdet bedrer helsen (jfr forrige innlegg), skal jeg uten problemer innrømme at jeg blir skikkelig lei noen ganger. Det skjer særlig når jeg, på tross av å ha vært "flink", likevel føler meg slapp og får magetrøbbel. Det kan være vanskelig å huske på at det faktisk kan ha andre årsaker enn mat. Problemet er at når jeg først blir litt småslapp og uggen, får jeg lyst på mat som jeg vet kun vil gjøre det verre - merkelig, men sant. Da er det litt vanskelig å spore hjernen inn på sunne alternativer.

Takket være litt inspirasjon fra Kernesund og annet har jeg fått opp piffen igjen i går og i dag, og er igjen optimist. Gårsdagens middag (etter trening, ahem) besto av brune linser, grønne erter, tomater, tunfisk og quinoa, krydret med urter fra verandaen og krydderskapet. Restene ble til en god kald lunsj i dag - matboksinnholdet mitt begynner å vekke interesse blant noen av kollegene!

Etter jobb og korøving i dag var jeg på en Kiwibutikk i nærheten av jobben, som i tillegg til å ha kuttet moms på frukt og grønnsaker faktisk har et bra utvalg. Handlekurven ble fylt med godsaker: sukkererter, tomater, hvitløk, mango, aubergine, avokado, lime, paprika, cashewnøtter og en bærsmoothie uten melk. Fargerikt og herlig, og faktisk ikke oppsiktsvekkende dyrt (mai er en mager måned...). Vel hjemme dampet jeg litt brokkoli (som jeg har i frysen i likhet med erter og spinat, kjapt å tine og godt) og sukkererter, varmet et stykke pai fra fryseren (hjemmelagd, selvsagt) og skar opp en tomat som jeg pyntet med litt urter fra verandaen. Det så lekkert ut, og smakte herlig i kveldssolen på verandaen!

Nå skal jeg planlegge morgendagens meny... Det er herlig å ha inspirasjonen på plass igjen!

Ingen kommentarer: