31 mai 2008

Lørdagspizza



Sløv lørdag i dag etter sein fredagskveld med jobbkolleger, så utover en handletur og en joggetur i nabolaget (ha, der fikk jeg nevnt det også) har det ikke vært den store aktivitetsdagen. Solen skinner nydelig, så det var deilig å være ute og bevege litt på kroppen! I kveld fikk jeg lyst på pizza, så da satte jeg i gang med det. 

Bunnen lagde jeg etter oppskrift fra Min mat, og tilpasset den som vanlig litt:

5 dl fint speltmel
1 dl grovt speltmel
2,5 dl lunkent vann
1,5 ts bakepulver
0,5 ts salt

Fyllet er preget av at kjøleskapet er fullt av grønnsaker, og at jeg ikke er så veldig interessert i kjøtt om dagen. Jeg sørget likevel for å få litt protein i måltidet ved å ta tunfisk oppå pizzaen - jeg prøver å ha proteiner med i alle måltider nå.

Saus:

1 boks hermetiske tomater
1 boks tomatpuré
2 fedd hvitløk
1/2 rød løk
1 gulrot
Ferske og tørkede urter
Salt og pepper
Olje

Oppå pizzaen hadde jeg auberginebiter og tunfisk. På flere sider har jeg lest tips om å bruke chips i stedet for ost på pizza, og syntes det hørtes veldig rart ut, men nå tenkte jeg at jeg skulle prøve det. Det trengs ikke store mengder siden en smuldrer dem helt opp, så det blir ikke mer usunt enn ost i hvert fall. Prøvde det på ene halvdelen, og tofumozarella på den andre. Tidligere har jeg brukt bøffelmelkmozarella, som er veldig godt, men det er dyrt og magen er ikke helt sikker på om den liker sånn melk heller.

Det smakte faktisk veldig godt med chipsbiter oppå! Tro det eller ei. Jeg måtte smake på siden med tofumozarella også for å sammenligne, og det er også godt. Dessverre smaker en del av tofuproduktene litt likt, så en kan bli litt lei det.

Restene av pizzaen blir fryst til en lunsj og en middag eller to.

4 kommentarer:

h.espe sa...

Hi, hi - ja nå kan vi virkelig si det er blitt en vane..!! Flink er du:o)

Mmmm - pizza hørtes deilig ut!!

Klem fra bortigangen

h.espe sa...

Kom igjen da vel, du trenger uansett et lite avbrekk... ;-)

Klemmers:o)

Den hvetefrie jenta sa...

Fant akkurat bloggen din, her er mye interessant. Chips på pizzaen må jeg også prøve!

Ingvild sa...

Hei Freja! Hyggelig at du har funnet frem til "meg" :) Chips pá pizzaen hóres veldig rart ut, men det var godt! Lykke til!