16 juli 2008

Velduftende brødbakst



Det har ikke blitt så mye baking i det siste, noe som ikke er så rart når det er sommer ute (stort sett...) og mye som foregår. I dag kom jeg imidlertid hjem i halv åttetiden, og da var det tid til å smekke sammen et brød. Bakepulverbakst trenger nemlig ikke å heve, og da går det jo mye fortere!

Oppskriften er hentet fra Min mat, og tilpasset det jeg hadde i huset samt egne ønsker.

Langpannebrød med mozarella (en slags focaccia)

480 g speltmel, fint - jeg brukte ca. 400 g fint og 80 g grovt
5 dl vann
1 dl olje
0.5 ts fint salt
2 ss bakepulver
3 cherry tomater
2 champignoner
1/2 hvitløk (av de uten fedd)
2 skiver Tofutti Mozarella Style Cheese i biter
frisk oregano
gresskarfrø
Maldonsalt

Bland det tørre i en bakebolle. Tilsett vann og 1/2 dl av oljen. Deigen eltes sammen i kjøkkenmaskin i ca 2-3 minutter. Deigen helles over på bakepapir og smøres utover (ca 2 cm tykk) med en slikkepott.
Hell over resten av oljen og lag små fordypninger med fingertuppene i brødet. Del tomatene i skiver og osten i biter og sett det godt ned i brødet og dryss over salt, oregano, basilikum eller annet krydder.


Brødet stekes i ca 25 minutter midt i ovnen ved på 200 grader.

Nå lukter det herlig i huset, og jeg skal straks teste brødet. *Oppdatering: det var kjempegodt! Nam! Forøvrig en stort sett fin sommerdag i Oslo, med bare en kort regnbyge på ettermiddagen. Deilig med utelunsj og ispause, med andre ord :) Sånn så det ut da jeg ventet på bussen ved Rådhusplassen:


Ingen kommentarer: