15 juli 2008

Jeg vil gjerne ha en..., men uten.. og ..., og vet du om det er ... i?

Spising på kafeer og restauranter har blitt mye mer styr etter at jeg begynte å kutte ut egg og melk (og en del andre ting). Det er rett og slett ikke like stas lenger, men siden jeg jo liker å være sosial og treffe mennesker ute i verden, og siden jeg ikke alltid rekker å spise hjemme, blir det unektelig noen måltider ute nå og da. Stort sett går det kjempebra, men alle som har hensyn å ta i matveien vet hvor dum en føler seg når en alltid må sjekke innholdet i absolutt alt og be om ditt og datt uten ditt og datt...

Gleden er derfor desto større når en møter på de sjeldne stedene som er litt mer bevisste på alt dette. På lørdag spiste jeg, størstesøster og niese på Mecca ved Akerselva (i Oslo). De har, i tillegg til kortreist mat og økologisk bevissthet, en setning i menyen som oppfordrer gjester til å gi beskjed om matallergier og intoleranser. Ikke bare det, men de går virkelig inn for å finne ut av det dersom de er usikre på om retten inneholder en av ingrediensene du ikke skal ha - selveste kokken kom og forsikret at burgeren var laget av reint oksekjøtt og ikke hadde egg i seg! Sånt kan vi like, hatten av for dem. Forhåpentligvis blir flere spisesteder bevisste på innholdet i maten de serverer etterhvert, både på den ene og den andre måten.

Ingen kommentarer: