17 juli 2008

Pølsefest

Pølser har aldri vært en viktig bestanddel i kostholdet mitt, så det har ikke vært et kjempeproblem at de pølsene som ikke inneholder melk (f.eks. Gildes Go og mager) inneholder svinekjøtt, som jeg ikke tåler. Noen ganger er det imidlertid veldig godt med pølser, for eksempel når en skal grille og ikke har lyst til å drasse med seg masse hjemmefra. Derfor har jeg lett etter noen lammepølser jeg kjente til før i tiden, uten å finne dem igjen. Løsningen har blitt tofupølser, som er helt greie, men litt kjedelige.

Nå har jeg imidlertid, takket være et av foraene på Uten melk, funnet frem til Henriettes smaksopplevelser. Reine produkter med kjøtt fra Trøndelag, og de har bratwurst av lam, rein, okse og kalv samt burgere og grillpølser - alt sammen glutenfritt og melkefritt! Så nå blir det nok litt pølsegrilling utover sommeren. Jeg fant produktene på Centra på Majorstuen, men de skal også finnes på ICA Maxi og sikkert andre større butikker også. 

I dag brukte jeg bratwurst av okse til en kjapp rett med løk, hvitløk, cherrytomater, sukkererter, chili og en skvett havrefløte, som jeg spiste med fullkornsris til. En typisk "veien blir til mens vi går"-rett, men det ble jommen ganske så godt! 

Ingen kommentarer: